Spoor brug Utrecht – Amsterdam Rijnkanaal 2019-08-22T15:31:15+02:00

Project Description

Van 17 tot en met 19 november 2017 is de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst voor de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Via een speciaal aangelegde route reed de brug in een dag stapvoets naar de Vleutensebaan. Op de Vleutensebaan is een tijdelijk wegdenk van puin aangelegd. Om te zorgen dat de brug op zijn plek geschoven kon worden, is 70.000 kuub zand aangevoerd. De De brug is 170 meter lang, 15 meter breed en weegt ruim 3000 ton.

De nieuwe brug ligt 9 meter boven het wateroppervlak, hoog genoeg voor het gangbare scheepsverkeer op het kanaal. Hij komt tussen twee bestaande bruggen: de spoorbrug uit 1970 en de Hogeweidebrug, beter bekend als ‘de gele brug’, uit 2008. Beide spoorbruggen komen slechts 20 centimeter van elkaar te liggen. In april 2018 kunnen de eerste treinen over de nieuwe brug en wordt de oude brug gerenoveerd. Zware platen aan de onderzijde moeten hem minder laten trillen en dus minder lawaai laten maken. Eind 2018 zijn de vier sporen in bedrijf. De officiële opening van de nieuwe brug is gepland voor 31 januari 2019.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten